کمپرسور چیست؟

 


کمپرسور: قلب سیستم های خنک کننده است، این موتور خنک کننده بین اجزای مختلف سیستم است ، کمپرسور بخار مایع خنک کننده را از اواپراتور می کشد ، سپس پس از بالا بردن فشار آن به سطح مناسب یا مورد نیاز ، آن را به کندانسور فشار می دهد ، انواع مختلفی از کمپرسور وجود دارد ، تقسیم این انواع بستگی به فناوری مورد استفاده در آن دارد فشار را در مایع خنک کننده بالا می برد و بر این اساس دو نوع کمپرسور وجود دارد: کمپرسورهای گریز از مرکز و کمپرسورهای جابجایی مثبت.
کمپرسورهای جابجایی مثبت باعث کاهش فشار بخار مبرد با کاهش حجم آن می شوند، که مهمترین انواع آن عبارتند از، کمپرسورهای پیستونی ، کمپرسورهای اسکرو و کمپرسورهای دوار هستند.


کمپرسورهای پیستونی یا رفت برگشتی


کمپرسورهای پیستونی یکی از متداول ترین کمپرسورها در زمینه تبرید یا سرسازی هستند، کمپرسور گیرنده از یک پیوندگر تشکیل شده است، پیستون در داخل یک سیلندر که از انتهای آن بسته است حرکت می کند، به نام انتهای استوانه با سرسیلندر گفته می شود، معمولاً حاوی دو دریچه ورودی خنک کننده به داخل و خارج از سیلندر است ، پیستون مطابق چرخش درون سیلندر حرکت می کند. یک پیستون در حال اجرا توسط اهرم به پیستون وصل می شود. وقتی شافت چرخان در چرخش کامل چرخانده می شود، پیستون در سیلندر دو ردیف حرکت می کند که به اولی بعنوان ورودی گفته می شود و دیگری به عنوان جمع می شود.
در مسیر ورودی، حرکت پیوندگر در اثر انبساط (یعنی افزایش حجم گاز) فشار گاز داخل سیلندر را کاهش می دهد ، در صورتی که فشار گاز داخل سیلندر کمتر از فشار خط ورودی باشد. این سوپاپ باز می شود و کار می کند تا گاز به داخل سیلندر تا انتهای درایو برسد ، بنابراین اگر پیستون از انتهای سیلندر به دورترین نقطه خود برسد ، دیسک تخلیه را شروع می کند ، یعنی حرکت پیستون در جهت انتهای سیلندر است که باعث افزایش فشار گاز داخل سیلندر می شود.


هنگامی که فشار داخل سیلندر از فشار خط مکش بیشتر باشد ، شیر مکش بسته می شود ، هنگامی که پیستون در مسیر رها سازی حرکت می کند ، فشار داخل سیلندر بطور مداوم بالا می رود ، حتی اگر این فشار از فشار خط خروجی فراتر رود ، دریچه خروج به طور خودکار در انتهای سیلندر باز می شود و گاز به سمت خارج حرکت می کند. با فشار برابر با فشار اخراج ، اگر پیستون به نقطه‌ای نزدیک به انتهای سیلندر برسد ، پیستون مجدداً به حالت کشش بازگردد ، که باعث کاهش فشار داخل سیلندر ، بستن شیر خروج و ادامه مسیر می شود.


کمپرسورهای خنک کننده


تعریف کمپرسور: وسیله ای که فشار گاز را افزایش می دهد.
در مدار تبرید فشرده سازی بخار ، کمپرسور محیط خنک کننده را می چرخاند ، زیرا آن را از اواپراتور می کشد و فشار خود را به فشار کندانسور بالا می برد.


چگالشی
در فشار زیاد میزان اشباع یا فشار جوش مانند در خازن، جایی که دمای محیط خنک کننده بالاتر از محیط اطراف کندانسور است. بنابراین کندانسور گرما را از دست می دهد و باعث می شود تا محیط خنک کننده متراکم شود.


اواپراتور
در طرف دیگر کمپرسور، اواپراتور وجود دارد که در آن فشار کم است و دمای اشباع کم است و پایین تر از دمای محیط اطراف اواپراتور است. بنابراین محیط خنک کننده گرما را به دست می آورد ، که منجر به خنک شدن محیط اطراف به اواپراتور می شود و از این طریق اثر به اصطلاح خنک کننده مدار را تولید می کند.


تعاریف اصلی


فشار مکش: فشار گاز در دریچه ای که وارد کمپرسور می شود در حالی که از اواپراتور خارج می شود و نشان دهنده فشار کم در مدار خنک کننده است.
فشار تخلیه: این فشار گاز هنگام خارج شدن از دریچه تخلیه و نشان دهنده فشار زیاد در مدار خنک کننده است.
نسبت فشرده سازی: نسبت بین فشار تخلیه و فشار فشار.
ظرفیت کمپرسور: حجم گازی است که در یک زمان با فشار برداشت از کمپرسور عبور می کند.
توان ترمز - ظرفیت مکانیکی مورد نیاز برای کار با کمپرسور.