طبقه بندی کمپرسورها


طبق روش افزایش فشار به کمپرسورهای جابجایی مثبت و کمپرسورهای پویا طبقه بندی می شوند .
کمپرسورها جابجایی مثبت: کمپرسورهایی هستند که در آنها افزایش فشار به دلیل کاهش حجم گاز حاصل می شود. کمپرسور روتاری که در آنها با تبدیل انرژی جنبشی که گازی در حین چرخش در کمپرسور به انرژی تبدیل می کند ، افزایش فشار حاصل می شود.


کمپرسور گریز از مرکز
این نوع کمپرسورها را نیز می توان طبق روش چرخش تقسیم بندی کرد:
1. کمپرسورهایی که به طور مستقیم مدیریت می شوند طبقه بندی کرد : یعنی انتقال حرکت از موتور به کمپرسور به طور مستقیم. آنها دو نوع هستند:


الف. کمپرسورهای مهر و موم شده مهر
ب کمپرسورهای نیمه مهر و موم شده که موتور و کمپرسور در مکان های جداگانه ای قرار دارند.
2. کنترل هایی که توسط کمربند یا تسمه هدایت می شوند: حرکت توسط کمربندها از موتور به کمپرسور منتقل می شود و کنترل های باز نامیده می شود.


کمپرسورهای هوای برگشت پذیر
این گاز را با حرکت برگشتی پیستون درون یک سیلندر با یک دریچه فشرده می کند تا وارد گاز شود و دیگری برای خروج.
این فرایند از دو مرحله انجام می شود: مرحله اول نیمه ورود، که از موقعیت پیستون فوقانی شروع می شود و در پیستون آخری خاتمه می یابد.
پس از ورود به گاز، شیر ورودی بسته شده و شیر خروجی نیز در حالت خاموش قرار میگیرد و این گاز در حین حرکت پیستون در فشار فشرده سازی به دلیل کاهش حجم آن فشرده می شود. وقتی فشار به حد لازم برسد ، شیر خروجی باز می شود و گاز از سیلندر فرار می کند.
نوع استفاده آن:
در رسانه خنک کننده با حجم خاص استفاده می شود ، و مدارهای خنک کننده نسبتاً فشرده سازی بالایی دارند ، جایی که مقدار جریان نسبتاً کم است و فشار تخلیه زیاد است. در ظرفیتهای مختلف تولید می شود ، از 50 وات در یخچال های خانگی تا 100 کیلووات در یخچال های تجاری.
کمپرسورهای جابجایی مثبت می توانند عبارتند از:
تک عمل، که در آن گاز از یک طرف پیستون فشرده می شو ،
یا دو برابر عمل می کند، که در آن گاز در هر دو طرف پیستون فشرده می شود.

کمپرسورهای پیستونی با یک موتور الکتریکی اداره می شوند و حرکت چرخشی از طریق میل لنگ و بازوی اتصال به یک حرکت متقابل پیستون تبدیل می شود. قطعات مکانیکی داخل یک ظرف بسته شده و غیرقابل نفوذ به عنوان میل لنگ شناخته شده است.

با گذشت بیش از  نیم قرن از بنیان گذاشتن مجموعه میکاس کمپرسور ، مسیر شکوفایی آن آغاز شده و موفق شده است از یک تجارت نوظهور به یک شرکت توسعه پایدار منش  تبدیل شود که در صنعت هوای فشرده شده و انواع کمپرسور شامل کمپرسور پیستونی، کمپرسور اسکرو،کمپرسور اویل فری تغییرات شگرف و بزرگی ایجاد نموده است.

کمپرسورهای بسته
در کمپرسورهای پلمپ شده موتور الکتریکی و کمپرسور در یک جعبه مشترک بسته قرار می گیرند.این قطعات بر اساس فنرها جهت جلوگیری و کاهش لرزش در حین کار هستند و همچنین یک خاموش کننده در خط مکش ارائه شده است. از خنک کننده برای خنک کردن موتور که سیمهای برقی خود را از طریق کمپرسور عبور می دهد از طریق اتصالات عایق بندی و نشتی استفاده می شود.
کمپرسورهای بسته شده هرمتیک به طور گسترده ای برای سیستم های برودتی با ظرفیت اندک از قبیل یخچال های خانگی استفاده می شود.
از جمله مزایای این کمپرسورها: سر و صدای کم و اندازه کوچک به دلیل ترکیب قطعات ، سادگی فرایند روغن کاری و عدم نشت مواد خنک کننده.
یکی از معایب آن: مشکل در نگهداری زیرا دسترسی به قسمتهای متحرک داخل امکان پذیر نیست.
در کمپرسورهای برگشت پذیر مهر و موم شده نیمه اتوماتیک:
موتور الکتریکی و کمپرسور دارای یک محافظ مشترک هستند اما در دو محفظه جداگانه قرار دارند به طوری که برای نگهداری و تعمیر شیرها ، پیستون ها و قطعات داخلی می توان به سرسیلندر و پیوست دسترسی داشت.


کمپرسورهای باز:
در این نوع کمپرسور ، موتور الکتریکی و کمپرسور در همان محفظه قرار نمی گیرند بلکه در دو مکان جداگانه قرار می گیرند و حرکت از موتور به میل لنگ نیز توسط کمربند، زنجیر یا چنگال منتقل می شود.
شافت آرنج برای جلوگیری از بیرون آمدن مایع خنک کننده و روغن از سیلانت عبور می کند ، اما این احتمال را می دهد که مایع خنک کننده هنگام آسیب درزگیر واشر، نشت کند.